”Дзвіночок”, Литвинівка
Жашківський район, Черкаська область

Батьківська сторінка

 

 Економічне виховання дошкільників в родині.

 Сучасний економічний розвиток, швидкість оновлення інформації та зміни в суспільстві зумовлюють подальший розвиток економічної освіти, потребують пошуку нових способів реалізації цілей та вирішення завдань, які виникають перед нею. Економічне навчання та виховання реалізуються на всіх ланках освіти, проте первинною з них є дошкільна освіта, коли закладаються основи економічних знань, формується початковий економічний досвід, закладаються основи культури споживання. Провідну роль у становленні економічної культури дитини здійснює її родина, що формує у неї ставлення до результатів власної праці та праці інших, уміння робити вибір серед низки потреб і бажань, уміння пристосовуватися та діяти в постійно змінюваних економічних обставинах.  

  Розбудова держави на принципово нових економічних засадах ускладнила умови сімейного виховання дітей. Серед багатьох проблем, викликаних цим процесом, є помітні зміни в економічному становищі сучасної сім’ї, характері праці її членів, становищі дітей в силу цих змін. Якщо раніше діти не мали можливості спостерігати за трудовою діяльністю своїх батьків, то сьогодні вже значна частина дошкільнят не тільки спостерігає за трудовою діяльністю своїх батьків у приватних підприємствах, а й  певною мірою залучається до цієї діяльності. На жаль, вони мають можливість спостерігати і такий супутник нашого життя, як безробіття батьків. Це вимагає посиленого економічного виховання дітей в сім’ї.

  Важливим питанням у плані економічного виховання дітей в сім’ї є організація господарсько-побутової праці в домі, городі, саду тощо. Ця праця має бути раціонально організована, тобто корисна, ефективна, якісна. Її варто планувати як в рамках кожного дня(приготування їжі, допомога у прибиранні квартири, іграшок), так і на більш тривалий час (ремонт квартири, домашньої техніки). До такого планування батькам пропонується залучати і дітей.

   Важливим питанням економічного виховання дітей в сім’ї є формування в них ощадливого ставлення до бюджету часу, вміння його планувати, економити, аналізувати його витрати. Дітей слід привчати вишукувати шляхи економії часу. Цьому має сприяти організація навчальної і побутової діяльності вихованців в сім’ї.  Головна умова ефективності економічного виховання дітей у навчальній діяльності – це її наукова організація. У домашніх умовах це передбачає раціональне і суворе дотримання режиму дня, доцільного порядку з іграшками.В економічному вихованні дітей дошкільного віку  не можна обходити питання використання  грошей.  Гроші сприяють економічному вихованню лише за умови, якщо вчити розумно користуватися ними.

  Одним з важливих напрямів формування економічних уявлень у дітей є виховання бережливого ставлення до довкілля, що передбачає:

♦   належне ставлення до будівель, будинків, майданчиків, підтримання їх у порядку;

♦   участь у виготовленні наочних посібників та їхнє збереження; продовження часу використання іграшок та різних матеріалів;

♦   турботу про ощадливе використання води, електроенергії;

♦   охорону довкілля, культуру поведінки;

♦   виховання дбайливого ставлення до всього, що створено руками людини; розуміння цінності цієї праці.

  Привчаючи  дошкільнят до ощадливості, насамперед, дбайте про те, щоб вони сприймали речі як суспільне надбання, багатство, щоб діти усвідомлювали необхідність бережливого ставлення до речей, оскільки вони є результатом праці багатьох людей, а ресурси для виготовлення предметів побуту обмежені. Такий приклад дбайливого ставлення до особистої та суспільної власності дошкільникам, мають давати дорослі у сім'ї.

  Отже,

1. Розповідайте дітям про свою роботу.

Малюки не усвідомлять зв'язок між працею і грошима, якщо не будуть знати, ким працюють їхні батьки, як заробляють гроші на життя. Діти мусять розуміти, що робота має не тільки подобатися — вона повинна "годувати".

2. Не приховуйте від дітей своє матеріальне становище.

Звісно, малюкові немає потреби занурюватися в усі нюанси сімейного бюджету, але варто пояснити дошкільникові, куди йдуть гроші. Навчіть його зіставляти бажання з можливостями, миритися з деякими обмеженнями.

3. Не привчайте дітей до надмірностей.

Неприпустимо, коли дитина мало не щодня отримує від вас подарунки і ні в чому не знає відмови. Навчіть малюка обмежувати бажання.

4. Формуйте у дошкільника розумні потреби.

Слухаючи дитячі "я хочу", частіше запитуйте: "А навіщо тобі це?". Не поспішайте задовольняти бажання, адже отримуючи все на першу вимогу, малюки переходять межу розумного.

5. Навчайте дітей ощадливості.

Не залишайте без уваги зіпсовані предмети, зламані іграшки, розірвані книги. Покажіть, як можна їх полагодити, продовжити термін служби пошкоджених предметів.

6. Допоможіть малятам усвідомити вартість речей.

Діти не мають звикати до того, що усі поламані іграшки автоматично замінюються новими. У кожній речі малюки мусять бачити цінність. Адже її хтось створив своєю працею.

7. Залучайте дітей до роботи по дому.

  Дошкільник може займатися домашньою роботою нетривалий час, тому, даючи доручення, розраховуйте сили дитини. Поступово у неї розвинеться самодисципліна, і вона буде виконувати навіть нецікаву роботу. І хоча робота малюка не досконала, не забувайте його заохочувати.

 

 

Режим дня – основа виховання дітей дошкільного віку.

 

  Чимало батьків нехтують режимом дня своєї дитини.

  Як наслідок, до шести років у багатьох дітей у тій чи тій формі розвивається невротичний стан, з'являються маніпулятивні й істеричні прояви.

  Яку ж роль у розвитку дитини відіграє режим дня та чи справді так важливо його дотримуватися?

  Для дітей раннього та дошкільного віку режим — основа виховання. У перші три роки життя працездатність нервової системи часто змінюється, а тому діти перебувають у постійному фізіологічному стресі. Саме правильний режим і запобігає перевтомі, зміцнює здоров'я, допомагає витримати колосальні навантаження.

  Правильний режим дня — це раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку.

  Якщо дитина недосипає, мало гуляє на свіжому повітрі, її працездатність знижується, вона швидко втомлюється, скаржиться на головний біль.

  І,як наслідок, в дитини розвивається психосоматика. Батьки починають водити її до лікарень, лікарі лікувати незрозуміло від чого. Хоча насправді проблема криється в порушенні режиму дня. А це, в поєднанні з неправильними умовами виховання, несприятливим психологічним кліматом у родині, часто призводить до виникнення в дитини невротичних процесів, тобто відхилень в її душевному здоров'ї.

  До симптомів дитячого неврозу належать:

тривожність;

поганий сон;

відставання у фізичному розвитку;

дратівливість;

неадекватні реакції

  За   недотримання   послідовності й часу проведення режимних моментів у дитини можуть виникнути також складнощі з формуванням культурно-гігієнічних навичок і навичок охайності.

  Режим дня — не найскладніше, чого можна навчити дитину. Для цього потрібна лише любов батьків і їхнє усвідомлення своєї відповідальності. Дотримання батьками режиму дня привчає дитину до організованості, полегшує життя як їй самій, так і батькам. Надалі такій дитині значно легше адаптуватися до умов дитячого садка, школи. Правильний режим - це ще й профілактика багатьох захворювань, зокрема й невротичних.

 

 

ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЛЮБИТИ КНИГИ.

 

  Навчити отримувати задоволення від читання і любити книги можна і потрібно. Важливо тільки розуміти, як це зробити.

 ПРИКЛАД СТАРШИХ. А саме матусь, татусів, бабусь і дідусів, старших братів і сестер. Якщо ви самі не читаєте, то не сподівайтесь на те, що ваша дитина це робитиме. Важливо, щоб дитина змалку спостерігала приклад своїх близьких, які люблять читати, обговорювати прочитане разом.

ЧИТАННЯ ВГОЛОС. Чим більше ви читатимете дитині вголос, тим краще вона ставитиметься до читання. І тим імовірніше вона зацікавиться книгами. Навіть найменшому малюкові ви можете читати вголос. Дитина звикає до звучання вашого голосу, поступово починає розрізняти слова, сприймати короткі тексти. Пізніше вона стежитиме за логікою оповідання, відстежуватиме сюжет, співпереживатиме головним героям.

 КНИГИ ВДОМА. Іноді батьки вважають, що не варто витрачати гроші на паперові книги. Сьогодні, у століття інтернету, будь-яку книгу можна знайти в мережі. Але діти, як ніхто інший, люблять розглянути справжні картинки, погортати сторінки. І це теж важлива частина процесу читання. Удома завжди має бути багато дитячих книг – красивих, добре ілюстрованих і якісно виданих. Вибирайте твори й авторів, які давно завоювали ринок дитячої літератури, і сучасних письменників і поетів.

 РІЗНІ ЖАНРИ. Не вважайте, що дитині можуть бути цікаві тільки казки. Насправді літературний смак у кожної дитини відрізняється. Тому купуйте дитячі книги різних жанрів: гумор, пригоди, фантастика, казки, сімейні історії тощо. Нехай дитина сама вибирає, що її цікавить.

 КУПУЙТЕ КНИГИ РАЗОМ. Нехай купівля нової книги стане для дитини маленьким святом. Беріть малюка із собою до книжкової крамниці, щоб вона брала участь у виборі і купівлі.

 КЕРУЙТЕСЬ ТАКИМИ МІРКУВАННЯМИ.

Книги – це джерело знань, мудрості, інформації.

Читання книг – це правильне дозвілля, краще, ніж інтернет чи телевізор.

Читання книг – це поповнення словникового запасу і розширення кругозору.

 

 

 

Логін: *

Пароль: *